Genoeg gefeest, tijd om je lichaam te zuiveren!

Home/Detoxen, detoxen met voeding/Genoeg gefeest, tijd om je lichaam te zuiveren!

Je lichaam heeft op tijd en stond een grondige zuiveringsbeurt nodig. Dat is nog meer het geval na een of andere feestelijke aangelegenheid waarbij nu niet precies de meest gezonde voeding op tafel komt. Feesten moet, maar na ieder feest is het steeds hoog tijd om je lichaam grondig te zuiveren en te bevrijden van alle giftige afvalstoffen. Doe dat bij voorkeur op een zachte en dus natuurlijke manier en laat allerlei geneesmiddelen en drankjes links liggen. Je zal het je nadien zeker niet beklagen. Na zo’n natuurlijke detox kuur ben je immers energieker en vitaler dan ooit! Na zo’n ontgiftingskuur kan je er weer volop tegenaan!

Voor velen zal het wellicht verrassend in de oren klinken, maar volgens diëtisten en voedingscoaches kan je tijdens zo’n zuiveringskuur best alle zuivelproducten, volkoren granen en vlees zoveel mogelijk staan. Zij belasten teveel je spijsverteringsstelsel en daar zal je al vlug de vervelende nadelen van merken. Gun je organen zoveel mogelijk rust. Die hebben dat nodig om alle toxische afvalstoffen af te breken en uit je lichaam te verwijderen. Eens je lichaam van alle afvalstoffen verlost is het in staat op een maximale concentratie aan gezonde voedingsstoffen op te nemen.  Geef met dit doel absolute voorrang aan plantaardige voeding.

Plantaardige voeding?

Plantaardige voeding is alles wat moeder natuur ons geeft. Plantaardige voeding is voeding in zijn meest natuurlijke vorm.

  • Groenten en fruit: diëtisten en voedingscoaches raden niet voor niets het eten van minstens vijf porties groenten en fruit aan. Eet daarbij niet alleen je favoriete groenten en fruit, maar varieer zoveel mogelijk. Dat doe je het gemakkelijkst door voor seizoensfruit en seizoensgroenten te kiezen. Deze zijn dan niet alleen het lekkerst, ze bevatten dan ook de maximale concentratie aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels.
  • Peulvruchten: eet tijdens zo’n zuiveringskuur met mate peulvruchten zoals linzen, bonen en erwten
  • Knolgewassen: allerlei knolgewassen zoals knolselder, wortelen en (zoete) aardappelen zijn eveneens aanraders

Plantaardige voeding waarvan je de consumptie zoveel mogelijk beperkt zijn granen, rijst, pasta, brood, couscous, haver en ontbijtgranen. Gebruik je deze producten toch, gebruik dan steeds de volkorenvariant, zoals volkorenbrood en zilvervliesrijst.

  • Een gezond voedingspatroon: met veel groenten en fruit, peulvruchten en knolgewassen staat niet alleen garant voor een zuiver en gezond functionerend lichaam. Zo’n gezond dieet kan ook je risico op kanker sterk verlagen

Plantaardige voeding zorgt voor:

  • Een gezond gewicht: plantaardige voeding bevat nauwelijks calorieën en houdt je gewicht op peil
  • Gezonde voedingsstoffen: zoals alle onmisbare vitaminen, mineralen, antioxidanten, en voedingsvezels. Deze beschermen je tegen de vrije radicalen die je ziek maken en je verouderingsproces stimuleren
  • Onmisbare voedingsvezels: die op hun beurt voor een goede spijsvertering zorgen en je een langer verzadigdgevoel geven waardoor je minder vlug naar zoete en ongezonde tussendoortjes zal grijpen

Voeding om je lichaam te ontgiften in de winter

Met deze typische seizoensgroenten die barsten van vitaminen, mineralen, antioxidanten en voedingsvezels maak je komaf met alle giftige afvalstoffen waardoor je natuurlijke weerstand een forse boost krijgt en je gewapend bent tegen verkoudheden, luchtwegeninfecties en griep die tijdens de wintermaanden en zeker na kerst en nieuwjaar massaal toeslaan:

  • Boerenkool: is een typische wintergroenten die op gezondheidsvlak nog steeds wordt onder gewaardeerd. Het is niettemin een echt superfood, rijk aan vooral vitamine A, B, C en E en aan mineralen als mangaan en magnesium, twee sterke ontgifters. Kolen in het algemeen en boerenkool in het bijzonder hebben ook een positieve invloed op allerlei infecties, vertragen het kankerproces, zijn rijk aan antioxidanten en goed voor hart- en bloedvaten. Eet boerenkool zoveel mogelijk rauw. Bevalt de smaak van rauwe groenten je niet erg, verwerk deze boerenkool dan in een groene gezonde smoothie
  • Knoflook: bezit vele geneeskrachtige eigenschappen. Dat hebben we vooral te danken aan zijn vele zwavelverbindingen. Die zuiveren ons lichaam, verlagen onze bloeddruk, zijn ontstekingsremmend en hebben een gunstige invloed op je spijsvertering
  • Amandelen: zorgt voor extra vitamine E, mangaan en magnesium. Om daarvan maximaal te profiteren laat je noten bij voorkeur een nachtje weken in water, daardoor neem je de vele enzymen uit noten veel gemakkelijker op.
  • Broccoli: een echte vitaminenbom. Naast zijn kankerremmende eigenschappen, bevat broccoli glucosinolaat, dat de aanmaak van sterk ontgiftende enzymen stimuleert. Verder is broccoli een belangrijke bron van zwavelhoudende voedingsstoffen die de zuiveringscapaciteit van je lichaam versterken. Broccoli eet je best rauw, licht gekookt of gestoomd en doet het ook uitstekend in allerlei gezonde smoothies
  • Specerijen: zoals gember, kurkuma, komijn en venkel zijn onmisbaar voor een doeltreffende zuiveringskuur. Al deze specerijen werken ook ontstekingsremmend en versterken je immuunsysteem
  • Linzen: behoren tot de peulvruchten waar ook erwten en kikkererwten thuis  horen. Linzen bevatten zowel oplosbare als onoplosbare voedingsvezels. Zij zorgen voor een constante bloedsuikerspiegel zonder pieken of dalen en helpen bij de grondige schoonmaak van je organen en je spierweefsels. Linzen zijn rijk aan mineralen zoals magnesium en foliumzuur (belangrijk voor zwangere vrouwen of zij die dat  vlug willen worden. In combinaties met bijvoorbeeld volkorenrijst of quinoa zijn linzen een perfect en gezond alternatief voor vlees
  • Rode bieten: hebben hun kleur te danken aan betalaïnen. Dat zijn fytonutriënten die ontstekingsremmend en ontgiftend werken. Rode bieten mogen in geen enkele gezonde smoothie ontbreken
  • Uien: zijn rijk aan vitamine C, B6 en B9, en aan mineralen als mangaan en potasium.
  • Bio- appelen: zijn vooral rijk aan voedingsvezels, antioxidanten en vooral aan vitamine C.
  • Water en alcohol: drink zoveel mogelijk water en kruidenthee, die spoelen je lichaam schoon. Matig daarentegen het gebruik alcohol zoveel mogelijk. Vergeet tijdens zo’n zuiveringskuur zeker niet tijdig te ontspannen en te bewegen. Wandele, fietsen en zwemmen maar zeker ook yoga en meditatie doen wonderen.

Raak jij ook dat hardnekkige vet niet kwijt of heb je weinig energie en kleine kwaaltjes?

Kies voor verandering

Op basis van de ervaringen van honderden mannen en vrouwen is er een programma ontwikkeld dat wél het gewenste resultaat levert. Dit kan jouw omkeer zijn!

Speciaal voor mensen zoals jij is er een programma ontwikkeld dat de kracht combineert van 's werelds meest effectieve manieren om af te vallen en op gewicht te blijven, namelijk detoxen en slow carb voedsel. Het dieet is zo ontwikkeld dat het voor iedereen vol te houden is.

  • Verbrand vanaf de eerste dag het hardnekkige vet
  • Verlies op een verantwoorde manier vet
  • Geen jojo-effect
  • Een plan om je leven lang slank te blijven
  • Direct meer energie
  • Je gaat er beter van slapen
  • Je gaat lekkerder eten
  • Je huid wordt er beter van en je gaat er van stralen
  • Je zult veel minder honger en trek hebben
  • Je weerstand wordt er beter van
  • Je krijgt voldoende groente en fruit binnen
  • Je krijgt de belangrijkste vitamines en mineralen binnen
  • Het kost je onderaan de streep niet meer geld
  • Je hormonen hebben minder last van schommelingen

2017-01-04T16:03:46+00:00

About the Author:

Leave A Comment